Informatika sarok 1.

Vannak olyan általános számítástechnikai problémák [pl. itt a cégnél], amelyek több embert is érintenek, s talán nem haszontalan, ha időnként összefoglalom, milyen kérdések futnak be hozzám. Így talán az is hasznát veheti, aki később találkozik az adott problémával.

Az első egy viszonylag egyszerű, ám talán mégsem mindennapos dolog. Az egyik vidéki kirendeltségen dolgozó kolléganő üzent, hogy miként is tudná titkos másolatban is elküldeni a levelét Outlookban.

Hogy mikor és miért lehet szükség a titkos másolatra, az most nem téma, de azért azt fussuk át, hogy milyen címzett mezők vannak a levelezőprogramokban és mire használatosak.

A Címzett, a Másolat és a Titkos másolat mező használatával egy levél egyszerre több címzettnek küldhető el. A három kézbesítési típus egyikének kiválasztásával lehet közölni a címzettekkel, hogy milyen választ is várunk tőlük.

A Címzett mezőbe az üzenet elsődleges címzettjének címét kell beírni. A Másolat mezőbe azokét, akiket érint az üzenet tartalma, vagy igényelhetik a benne levő információt, de akiktől nem feltétlenül várunk választ. A Titkos másolat mezőbe azoknak a címe kerül, akik érintettek az üzenet tartalmában, de a többi címzett számára ismeretlenek kívánnak maradni.

Mindenki, aki megkapja a levelet, megtekintheti az elsődleges és a másolatot kapó címzettek listáját, de a titkos másolatot kapó címzettek listáját nem láthatják!

Amennyiben a levél szerkesztésekor nincs a levelező programban Titkos másolat mező, akkor a Címzett, vagy a Másolat mező előtt a Címzett vagy Másolat gombra kattintva felbukkan a címlistát tartalmazó ablak, s ebben már hozzá lehet adni a levélhez címzetteket a címjegyzékből, akár titkos másolatban is.

Ennél is egyszerűbb módszer azonban, ha a levél szerkesztésekor, a felső ikonsorból kiválasztjuk a Beállítások feliratú legördülő listát, és ebben kipipáljuk a Titkos másolat menüpontot, amivel bekapcsoljuk a titkos másolat mezőt, amibe aztán bármilyen e-mail címet bepötyöghetünk.

A másik dolog, ami talán érdeklődésre tarthat számot, az a szomszéd irodában dolgozó kolléganő pár hete feltett kérdése. Ő korábban az Office 2003-mat használta, ám egy gépcsere után már az új, Office 2007‑tel volt kénytelen megbarátkozni.

A Microsoft Office (Word, Excel, stb.) felületének megújításáról nagyon megoszlanak a vélemények. Sokan szidják, hogy nem találják a megszokott menüpontokat, ám akik most találkoznak vele először, azok dicsérik, mivel abszolút kézre álló és minden ott van, ahol elsőre keresnék. Nekem nem tisztem igazságot tenni, de tény, hogy huzamosabb használat után valóban nagyon jól használhatóak az un. szalagmenük.

A kolléganő is hasonló cipőben járt, mivel a régi felületű Word-ben nap mint nap használta a felülíró módot, amikor is az Insert billentyűt lenyomva a régi szöveg közé gépelt karaktereket a program nem beszúrta, hanem átírta az ott levőket.
A Word 2007-es verziójában azonban hiába nyomkodta az Insert billentyűt, a begépelt szöveg csak beszúródott, s nem írta felül a régit.

Természetesen ezt a funkciót nem vették ki az újabb verziójú programból sem, csupán alapértelmezés szerint ki van kapcsolva. A visszakapcsoláshoz a rendszer beállításait kell előhozni, mégpedig a bal felső sarokban levő kör alakú Office gombra kattintva előbukkanó panelen, alul a Word beállításai feliratra bökve. Itt a Speciális fülre kattintva előjön egy menü, ahol csupán be kell pipálni a ’Felülírásos mód szabályozása az Insert billentyűvel’ lehetőséget.

Ha ez megvan, akkor utána teljesen úgy fog működni az új Word is, mint a régi, legalábbis ami a felülírásos mód Insert billentyűvel történő szabályozását illeti.

Az utolsó említésre méltó probléma is az Outlook levelezőprogramhoz és egy harmadik kolléganőhöz kötődik. Ő arról panaszkodott, hogy nem jelenik meg a tálcán, az óra mellett az a kis boríték ikon, ami korábban mindig felbukkant, ha új levele érkezett.

Először a levelezőprogram beállításaiban merültem el, de aztán rá kellett jönnöm, hogy ez a probléma nem ott orvosolható. Az Outlook ugyanis megjelenítette az ikont, de a Windows XP azt elrejtette a felhasználó elől. Van ugyanis a rendszernek egy olyan szolgáltatása, ami arra hivatott, hogy megszüntesse azt a zsúfoltságot, ami az óra mellett lenni szokott, mégpedig úgy, hogy a nem használt értesítési ikonokat elrejti.
Elég volt tehát csupán ezt a funkciót kikapcsolni, és máris újból megjelent az új beérkezett üzenetre figyelmeztető kis boríték.

S, hogy hogyan is történik ez? Elég csupán a tálcára kattintanunk a jobb egérgombbal és ott a Tulajdonságok menüpontot kiválasztani. A megjelenő ablakban aztán legalul ki tudjuk venni a pipát az ’A nem aktív ikonok elrejtéselehetőség elől.
Az OK lenyomása után máris ott lesz az összes értesítési ikon az óra mellett, köztük az új üzenetre figyelmeztető is.

Nos, ennyi lett volna így első nekifutásra. Remélem nem tartottátok haszontalannak ezt a kis összefoglalót, és a következő megjelenésig elhalmoztok témajavaslatokkal, érdekes kérdésekkel!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

11 + 6 =